Jump to content
The Education Forum

Onderwijsvernieuwing.


Marco Koene

Recommended Posts

Hoe lang kan het antwoord worden?

Ik geloof dat er een hoop moet veranderen en dat onderwijs altijd in beweging zal zijn.

Het belangrijkste probleem in het Nederlandse onderwijs is volgens mij de bureaucratie vanuit Den Haag en de schoolleidingen van scholengemeenschappen hebben dat braaf voor zichzelf gekopieerd.

Het debat gaat zelden over onderwijsinhouden, maar vooral over organisatiemodellen. Het debat naar onderwijsinhouden dient teruggebracht te worden naar de professionals voor de klas. Openingen voor nieuwe didactiek met behulp van on-line verbindingen in ieder klaslokaal kan een enorme verbetering geven. Scholen met 1300 leerlineg en 1300 laptops zie ik (financieel) nog niet komen, maar een flexibel gebruik van ICT is al een goede stap in de richting.

Ideeën kun je opdoen bij de International School of Toulouse. Ietwat elitai, maar wel goede ideeën.IST

of humanities IST

Link to comment
Share on other sites

Hoe lang kan het antwoord worden?

Ik geloof dat er een hoop moet veranderen en dat onderwijs altijd in beweging zal zijn.

Het belangrijkste probleem in het Nederlandse onderwijs is volgens mij de bureaucratie vanuit Den Haag en de schoolleidingen van scholengemeenschappen hebben dat braaf voor zichzelf gekopieerd.

Het debat gaat zelden over onderwijsinhouden, maar vooral over organisatiemodellen. Het debat naar onderwijsinhouden dient teruggebracht te worden naar de professionals voor de klas. Openingen voor nieuwe didactiek met behulp van on-line verbindingen in ieder klaslokaal kan een enorme verbetering geven. Scholen met 1300 leerlineg en 1300 laptops zie ik (financieel) nog niet komen, maar een flexibel gebruik van ICT is al een goede stap in de richting.

Ideeën kun je opdoen bij de International School of Toulouse. Ietwat elitai, maar wel goede ideeën.IST

of humanities IST

Ik heb IST te Toulouse bezocht en van wat ik daar zag was ik danig onder de indruk. (Niet alleen van de mooie omgeving :rolleyes: )Wel moet er worden aangetekend dat het hier om een priveschool gaat met grote financiele middelen.

Iedereen een laptop is leuk maar is het ook doeltreffend?

Is het klassikale lesgeven zijn langste tijd eigenlijk niet voorbij?

Link to comment
Share on other sites

Beste Marco en Nico?

De vraagstelling is te breed. Het onderwijs in Nederland bestaat niet.

Scholen hebben veel meer vrijheid om te veranderen dan waar ze -over het algemeen- gebruik van maken.

Veranderingen vinden plaats op scholen niet in "het" onderwijs.

Beeld dat veel docenten van Den Haag hebben is dat er een hok vol regelaars zit die het de scholen moeilijk maken, dat is maar voor een klein deel waar. De meeste maatregelen gaan om geld.

Wat wel een probleem is om gerealiseerd te krijgen zijn extreem kostbare veranderingen zoals laptops. Maar welke visie ligt daar achter en kan die visie niet met minder geld verwezenlijkt worden? Ik denk dat de visie bij de genoemde school om laptops te gebruiken vooral op het PR vlak ligt.

Groet,

Huub

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat de visie bij de genoemde school om laptops te gebruiken vooral op het PR vlak ligt.

Dat ben ik met je eens. Ikzelf vraag mij nog steeds het nut af van alle leerlingen een laptop. Dat ding is natuurlijk niet zaligmakend! :ph34r:

Veranderingen vinden plaats op scholen niet in "het" onderwijs.

Ook dat ben ik met je eens, mijn eigen school is daar het levend bewijs van! Ik heb de vraag gesteld om in ieder geval een reactie los te krijgen. Dat is gelukt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Veranderingen in het onderwijs moeten niet van onder af komen dat werkt misschien wel voor een enkel probleem op een enkele school. De echte rigoreuze veranderingen worden genomen in het parlement. Als scholieren willen dat er iets moet veranderen moeten ze gaan protesteren zoals in het 1e jaar van de 2e fase toen er een grote demonstratie was op het Malieveld in Den Haag. Verder hebben school besturen redelijke vrijheden maar ik denk dat als er iets structureels mis is in het onderwijs (dat is er volgens mij niet echt) kan de school er niets aan doen. Ik denk dat zoals het nu is redelijk goed is. Alleen kan er in de bovenbouw verschillende delen aan gepast worden zoals de verdeeldheid in de secties. Sommige leraren geven op een heel andere manier les: de ene geeft veel vrijheid aan de scholier de ander niet. De een vindt dit belangrijker en vertelt dat de ander niet en zet het niet in het proefwerk maar weer iets anders. Ik denk dat sommige dingen veel te belangrijk worden geacht zoals eigen verantwoordelijkheid want sommige scholieren hebben die gewoon niet. Ik denk dat je daar aanleg voor nodig hebt.

Edited by N. Zijlstra
Link to comment
Share on other sites

Alleen kan er in de bovenbouw verschillende delen aan gepast worden zoals de verdeeldheid in de secties.

Robbert (leerling aan het Sintermeertencollege in Heerlen) heeft hier een punt. Een grotere efficiëntie kan bereikt worden met het samenwerken van vakken. Ik werk in praktische opdrachten en werkstukken met een 2-tal of 3-tal secties samen: voor de leerling prettiger: meer tijd voor de opdracht. Ook een eyeopener, want er blijken verschillende aspecten in een onderwerp te zitten die in de opdracht op een natuurlijke manier met elkaar verweven worden.

Edited by N. Zijlstra
Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...