Jump to content
The Education Forum
Sign in to follow this  
Nico Zijlstra

Geschiedenis en de nationale identiteit

Recommended Posts

ANP: 'Hoogtepunten Nederlandse geschiedenis verplicht op school'

Onderstaand artikel komt van de Onderwijsraad: de vraag is, moeten we aan zulke ideeën meewerken, zijn we het eens over een canon voor de Nederlandse geschiedenis, verwordt geschiedenis niet tot een meewaaier met politieke winden?

Leerlingen moeten meer te weten komen over de eigen geschiedenis en cultuur. Daarom moet er een richtsnoer komen waarin de belangrijkste elementen van de Nederlandse culturele identiteit vastliggen. In verschillende vakken gaat dit tot de verplichte lesstof behoren.

Dat staat in het advies 'De stand van educatief Nederland' van de Onderwijsraad, dat maandag is verschenen. Bij de examens in het voortgezet onderwijs moeten de belangrijkste zaken van de geschiedenis en cultuur aan de orde komen. Ook zou deze canon terug moeten komen in de kerndoelen binnen het basisonderwijs. In de kerndoelen is vastgelegd wat de leerlingen moeten weten als ze van school gaan.

De raad denkt dat een richtsnoer voor delen van de cultuur en geschiedenis die in het onderwijs aan de orde moeten komen, nodig is in een samenleving met verschillende culturen. Om deze te kunnen begrijpen is het belangrijk dat jongeren de eigen culturele identiteit en 'het verhaal van Nederland' kennen.

Naast het verplichte deel van de canon, is er ook een deel dat leraren kunnen gebruiken om de lesstof uit te diepen. Dit is niet verplicht. Verder moet er nog een lijst komen met zaken van nationaal belang die nog niet in het onderwijs aan de orde hoeven te komen.

De lijst met historische en culturele hoofdzaken ligt niet vast. Als de maatschappij verandert, kan ook de canon een andere inhoud krijgen. In de letteren en geschiedenis zijn nu al aanzetten om tot een canon te komen, maar in de toekomst kan deze ook zijn weerslag krijgen in taalonderwijs, maatschappijleer, culturele en kunstzinnige vorming, maar ook in techniek- en geografievakken.

In een ander deel van het advies stelt de Onderwijsraad dat Nederland meer moet doen om internationale afspraken over ontwikkeling van de kenniseconomie waar te maken. Sterk punt van het Nederlandse onderwijs is de keuzevrijheid voor leerlingen en de autonomie van scholen, in combinatie met goed toezicht. Maar het aantal schoolverlaters is in vergelijking met de rest van Europa nog te hoog en ook de aandacht voor bijzonder begaafde leerlingen laat nog te wensen over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
Sign in to follow this  

×