Jump to content
The Education Forum
  • Announcements

    • Evan Burton

      OPEN REGISTRATION BY EMAIL ONLY !!! PLEASE CLICK ON THIS TITLE FOR INFORMATION REQUIRED FOR REGISTRATION!:   06/03/2017

      We have 5 requirements for registration: 1.Sign up with your real name. (This will be your Username) 2.A valid email address 3.Your agreement to the Terms of Use, seen here: http://educationforum.ipbhost.com/index.php?showtopic=21403. 4. Your photo for use as an avatar  5.. A brief biography. We will post these for you, and send you your password. We cannot approve membership until we receive these. If you are interested, please send an email to: edforumbusiness@outlook.com We look forward to having you as a part of the Forum! Sincerely, The Education Forum Team
Sign in to follow this  
Nico Zijlstra

De gedemotiveerde leerling

Recommended Posts

Onderstaand artikel (bron Limburgs Dagblad 3-3-2004) heeft in onderwijsland in Limburg een hele discussie aangezwengeld. Hoe ga je met gedemotiveerde leerlingen om? Stappenplannen zoals Van Baalen voorstelt, of toch iets anders? Genoeg voer voor een discussie.

'De school is bijzaak geworden'

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden'', zegt Leo van Baalen, de directeur van het Bernardinuscollege in Heerlen. Hij roept zijn docenten vandaag op hard op te treden tegen de groeiende groep ongemotiveerde leerlingen. ,,We moeten ze meer dwingen te doen wat wíj goed voor ze vinden.''

Van Baalen noemt dit ,,het grootste probleem waarmee het middelbaar onderwijs momenteel te kampen heeft.'' Gedemotiveerde leerlingen die onvoldoende werken aan hun eigen opleiding en toekomst. Kinderen die zessen scoren, terwijl ze met gemak een acht kunnen halen. ,,Leerlingen die ondanks onze inspanningen niet willen werken, zijn er altijd geweest en zullen er ook altijd blijven. Maar de groep die wel kán, maar niet wíl werken, dient veel kleiner te worden'', zegt Van Baalen. ,,We moeten ze weer aan het werk krijgen.''

Om de demotivatie bij leerlingen aan te pakken, heeft hij een vijfstappenplan gemaakt. Dat begint met het stellen van duidelijke regels, het handhaven daarvan en het alert zijn op overtreders. ,,Leraren moeten zoeken naar methodes om hun leerlingen letterlijk bij de les te houden, om ze te stimuleren en te motiveren. Maar als dat niet helpt en de leerlingen niet doen wat wij van hen verwachten, dan moeten ze daarop worden aangesproken'', vindt Van Baalen. In zo'n geval moet een ongemotiveerde leerling niet genegeerd worden, maar moet er alarm worden geslagen. De leerlingencoördinator, de ouders en het zorgteam moeten worden ingeschakeld. Ouders moeten worden aangespoord om sancties op te leggen of straffen uit te delen aan hun kinderen als die bijvoorbeeld niet hun huiswerk hebben gemaakt.

Van Baalen werd onlangs nog eens duidelijk dat die maatregelen omstreden zijn. Ouders branden liever niet hun vingers aan dergelijke discussies in huis. ,,Ze zijn vaak bang voor ruzie, ze houden de sfeer in huis ook liever gezellig. Toch vind ik dat je als ouders van je kinderen mag verlangen dat ze de leuke dingen werkelijk moeten verdienen. Van mij mag de medewerking op dat gebied van de ouders wel wat groter zijn. Een leerling moet zich in mijn optiek wel eerst inspannen om in het weekeinde bijvoorbeeld uit te mogen, of om een uurtje op de computer te mogen spelen.''

De school komt niet meer voor in de topvijf van dagelijkse bezigheden, zegt Van Baalen. ,,De school is een bijzaak geworden.'' Collega-directeur Wiel Cals van het Emmacollege is het daar helemaal mee eens: ,,Dat is meteen een van de hoofdoorzaken van de problemen. Vroeger had je de school, dan ging je naar huis, maakte je huiswerk en had je verder bijvoorbeeld nog één sportclub in de week. Tegenwoordig hebben kinderen veel meer en ook nog eens veel verschíllende dingen. De school is een bijzaak geworden. Het is frappant om te zien hoe gemotiveerd, gedreven en beleefd ze zijn in de uitoefening van hun bijbaantjes.''

Van Baalen denkt er al hardop over na om kinderen die echt niet willen, te verplichten tot maatschappelijke dienstverlening. Daar heeft hij al contact over gehad met leerplichtambtenaren. Ook heeft hij al hardop gefilosofeerd over de mogelijkheid om moeilijke leerlingen een tijdje ,,uit werken te sturen naar NedCar in Born.'' ,,Dan realiseren ze zich al gauw dat ze de rest van hun jeugd graag weer op school willen doorbrengen'', heeft hij zich laten ontvallen tegenover collega-directeur Marie-José Moers van College Rolduc. Zelf houdt hij het erbij dat zijn plannen op dat gebied nog ,,heel prematuur zijn''.,,Leerlingen zijn niet slechter af bij een streng maar rechtvaardig beleid. We dienen duidelijk te stellen wat we wel en wat we niet toestaan. Als docenten moeten we vervolgens consequenter handelen. Het is in hun belang dat we de teugels aanhalen'', geeft Van Baalen aan. Hij erkent dat hij bij het aanpakken van de problemen de hulp van ouders hard nodig heeft. ,,Ze moeten achter ons beleid gaan staan.''

Wat vinden we van de ideeën van Van Baalen? Is het de oplossing of zoeken we andere wegen?

Edited by N. Zijlstra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
Sign in to follow this  

×