Sign in to follow this  
Followers 0
Vladimir Havlicek

Všichni maturanti všemi deseti

11 posts in this topic

Nevím, jak je to jinde "ve světe", u nás je hezké, že školy jsou vybavené stroji (PC s příslušenstvím) i s programovým vybavením a učitelé s nimi umějí zacházet na srovnatelné úrovni jako žáci.

Ale co to je platné, když kromě několika škol žáci i učitelé (a spousta vzdělaných lidí) trapně klofají do klávesnice způsobem "kdo hledá, najde" nebo ti razantnější mlátí do kláves způsobem "vyhledej a znič".

Jestli je školství pružné, neměl by být problém aby do konce tohoto školního roku VŠICHNI MATURANTI uměli psát VŠEMI DESETI (i učitelé, samozřejmě). Existují osvědčené učebnice pro ekonomické a podobné školy, programy pro výuku psaní všemi 10 již z dřevních dob PC a operačního systému DOS a Windows 3.1 i dalších, dnes nejmodernějších, spousta (dnes již vyřazených mechanických psacích strojů - ideálních pro nácvik přesného prstokladu a úhozů, nebo i starších, fungujících počítačů i s licencemi na sw a v každé škole pracovnice ekonomického úseku, které umějí skvěle psát a jsou schopné to naučit i ostatní, nebo škola může výuku zajistit smluvně učitelkami a učiteli ekonomických škol, kde se psaní všemi 10 běžné učí a používá.

Jen aby v nadšeném amatérizmu někdo žáky nenaučil těžko odvykatelné zlozvyky, třeba i tříprsťácký rychlopis nebo špatné postavení prstů, šilhání na klávesnici a pod.

Edited by Vladimir Havlicek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na naší škole se do nedávna vyučovalo psaní všemi deseti na psacích strojích. Byli to ponejvíce studenti ekonomiky kteří tuhle výuku dostávali. Učitelka, která psaní na stroji učila z naší školy před pár lety odešla a od té doby se tahle znalost na naší škole nevyučuje. Možná se nepokladá za potřebnou? Možná žádný zaměstnavatel školy a školství neupozornil na to, že psaní deseti prsty je důležitá a potřebná znalost, která by se měla i nadále na školách učit a cvičit? Možná je právě tato znalost a dovednost ta, která by se měla učit a cvičit mimo školu, na příklad ve večerních kurzech a pouze pro ty kteří ji potřebují. Asi tak jak se všichni učí ve volném času když si přejí získat řidičský průkaz.

Myslím si, že „psaní všemi deseti“ příspěvek vyzvedl na povrch debaty důležitou otázku k čemu je vlastně škola a co by se v ní mělo učit!? Odpověd na ní byl ponejvíce definován dobou v které žijeme.

Edited by Dalibor Svoboda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proč si myslím, že to není až tak potřeba.

Já sám jsem míval před několika lety ten pocit, že se bez psaní všemi deseti neobejdu. Už mě to přešlo a klidně dál klofu nanejvýš tak pěti. Hlavním důvodem je to, že v naprosté většině případů to, co píšu, zároveň vymýšlím. A myšlení mi jde mnohem pomaleji, takže mě prsty ani moc nezržují.

Něco úplně jiného je příprava písařů a sekretářů (schválně mužský rod, aby se nám dámy neurazily). Ale ti to mají jistě povinné.

Má to ještě jeden aspekt. Jak dlouho se ještě asi bude klávesnice používat. Skoro bych řekl, že naše děti už se bez ní brzy obejdou a budou většinu textu do počítače diktovat. Jen doufám, že se nedožiju toho, že budou naopak počítače řídit nás!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Proč si myslím, že to není až tak potřeba.

Já sám jsem míval před několika lety ten pocit, že se bez psaní všemi deseti neobejdu. Už mě to přešlo a klidně dál klofu nanejvýš tak pěti. Hlavním důvodem je to, že v naprosté většině případů to, co píšu, zároveň vymýšlím. A myšlení mi jde mnohem pomaleji, takže mě prsty ani moc nezržují.

Jasně, každému vyhovuje něco jiného. Ale psaní všemi deseti je jako naučit se plavat. Ta úžasná možnost myšlenky ihned psát bez toho, že se musíte dívat na klávesnici, můžete se dívat třeba do jiného textu (např. při překládání nebo psaní textu z předlohy položené na stole) nebo se při psaní dívat z okna.

Totéž je při psaní zdrojových textů programů, kde je nejen přehozené Z a Y, ale i znaky ASCII programátorské klávesnice a při psaní se díváte na monitor a ne na klávesnici. Psaní je prostě jenom zápis myšlenek.

A pomalé psaní na klávesnici naštve snad každého, kdo někomu něco u počítače vysvětluje a ten se bekspejsem stále vrací, maže, stále se plete s CapsLockem a deletem a ťuká tak pomalu a toporně, že než mu pomůžete, pomůže on vám v nácviku sebeovládání a trpělivosti.

Prostě si stále myslím, že v dnešní době by každý maturant měl umět psát poslepu všemi deseti. V mnohých školách to už berou jako samozřejmost a žákům to žádné potíže nedělá.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Každá znalost kterou se žáci naučí je samořejmě dobrá. Pro žáka i pro společnost v které tento mladý člověk potom bude žít a pracovat.

Umět psát všemi deseti byla dovednost kterou i já se chtěl naučit. Pamatuji si jak jsem si kdysi dávno vypůjčil na naší škole cvičební sešity a pilně (ale zbytečně) cvičil. Samozřejmě, že mně vadí že to neumím. Tak jak mě vadí, že neumím spoustu jiných věcí ......

Znám lidi, kteří nemají řidický průkaz a ohromě jim to ztěžuje život. Dnes se na naší škole vyučuje teoretická přípravka na řidický průkaz. Zaměstnavatelé ji od mladých žadatelů práce dnes požadují.

Znám lidi, kteří neumí plavat. Jsou to přistěhovalci. Protože ve Švédsku se znalost plavání považuje za důležitou vyučuje se v první a druhé třídě na základnich školách. Švédský stát si nepřeje aby občané přicházeli o život utopením.

Livskunskap, to je předmět o jehož zavedení do gymnasiálních škol se dnes moc ve Švédsku diskutuje. Livskunskap je znalost žít. V době drog, alkoholu, pitomých televiznich serálů, mobingu, zvyšující se kriminality mezi mládeži, znepokojujícího růstu sebevražd mezi mladými lidmi atd. je tento školní předmět považovát za důležitý. Na naší škole ještě zaveden není ale několik kolegů již absolvovalo školení aby tento předmět v budoucnosti mohli učit.

Mohl bych dát více příkladů kdy výuka ve školách se přizpůsobuje potřebám společnosti.

Otázka na kterou nedovedu dobře odpovědět je proč se dnes žáci neučí psát všemi deseti když se to za důležité považovalo včera.

Další otázky na které též dost dobře nedovedu odpovědět je kdo by tedy vlastně měl rozhodovat co je důležité učit na školách? A co není důležité učit ve školách neboť se to dá naučit jinak a jinde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahoj Dalibore,

po delší době se hlásím z5 na diskusním foru. Jsem rám, že příspěvky pozvolna přibývají. V posledním čísle informačního listu ASUDu je stručná informace o tobě a o tomto foru, v tomto týdenu se bude rozesílat našim členům, tak věřím, že čtenářů i diskutujících bude valem přibývat.

Jen krátce k nadhozeným tématům:

1 - myslím, že dobrý znalost psaní na klávesnici /všemi deseti prsty/ může mít a má své opodstanění; já nejsem absovlent školy ekonomického zaměření, takže jsem neprošel tímto výcvikem a pociťuji to jako jistý handicap; na druhou stranu je pravda, co zmiňuje jeden z diskutujících, že se snažím pracovat s compem spíš tvořivě, tozn. u práce přemýšlet, vytvářet z myšlenek věty a to je poněkud pomaješí; takže mi vlastně osobně můj styl "zrychlený datel" vyhovuje, ikdyž za to chválu nečekám

2 - co se týče předmeru, o kterém se zmiňuješ, soudím, že je to možná pro život v naší civilizaci jedna z věcí zásadních až nejdůležitějších

Aktuálně z lázní a dovolení zdraví Libor

Každá znalost kterou se žáci naučí je samořejmě dobrá. Pro žáka i pro společnost v které tento mladý člověk potom bude žít a pracovat.

Umět psát všemi deseti byla dovednost kterou i já se chtěl naučit. Pamatuji si jak jsem si kdysi dávno vypůjčil na naší škole cvičební sešity a pilně (ale zbytečně) cvičil. Samozřejmě, že mně vadí že to neumím. Tak jak mě vadí, že neumím spoustu jiných věcí ......

Znám lidi, kteří nemají řidický průkaz a ohromě jim to ztěžuje život. Dnes se na naší škole vyučuje teoretická přípravka na řidický průkaz. Zaměstnavatelé ji od mladých žadatelů práce dnes požadují.

Znám lidi, kteří neumí plavat. Jsou to přistěhovalci. Protože ve Švédsku se znalost plavání považuje za důležitou vyučuje se v první a druhé třídě na základnich školách. Švédský stát si nepřeje aby občané přicházeli o život utopením.

Livskunskap, to je předmět o jehož zavedení do gymnasiálních škol se dnes moc ve Švédsku diskutuje. Livskunskap je znalost žít. V době drog, alkoholu, pitomých televiznich serálů, mobingu, zvyšující se kriminality mezi mládeži, znepokojujícího růstu sebevražd mezi mladými lidmi atd. je tento školní předmět považovát za důležitý. Na naší škole ještě zaveden není ale několik kolegů již absolvovalo školení aby tento předmět v budoucnosti mohli učit.

Mohl bych dát více příkladů kdy výuka ve školách se přizpůsobuje potřebám společnosti.

Otázka na kterou nedovedu dobře odpovědět je proč se dnes žáci neučí psát všemi deseti když se to za důležité považovalo včera.

Další otázky na které též dost dobře nedovedu odpovědět je kdo by tedy vlastně měl rozhodovat co je důležité učit na školách? A co není důležité učit ve školách neboť se to dá naučit jinak a jinde?

B)B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jen pro zajímavost .....

Někdy koncem minulého měsíce mě upoutala novinová hlavička v CITY: „Zde se budou žáci učit školní předmět štěstí a spokojenosti“.

Článek pokračoval: „Anglická privátní škola Wellington College v Crowthorne západně od Londýna začne vyučovat o štěstí a spokojenosti. Lekce budou pojednavát o životě, který dnes ve své zmaterializované podobě ovládá moderního člověka. A budou též o životních normách a mentalní spokojenosti. Školu navštěvuje 800 žáků. Rodiče platí 240 000 tisíc českých korun za termín tedy půl roku vyučování.“

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ano to je pěkné.

Takže situace není tak beznadějná co se týče psaní všemi deseti ……….

Share this post


Link to post
Share on other sites

Umění využít při psaní všechny prsty a psát rychle, efektivně se několikrát probíralo i na České škole, nejnověji na http://www.ceskaskola.cz/Ceskaskola/AR.asp...07&CAI=2129 kde si můžete udělat obrázek i z příspěvků a nejrůznějších názorů a také se podívat na odkazy na předchozí diskuze za toto téma.

Na klavír se dá brnkat jedním prstem, ale hraní to není.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po třech letech od napsání předchozího příspěvku se zdá, že místo psaní na klávesnici dnešní generace používající PC víc než propisku používá kopírování a vlepování nalezených textů, obrázků a čehokoliv co najdou, do svých dokumentů, mění se z generace datlujícící, na generaci Ctrl+C Ctrl+V.

V praxi se výukou psaní všemi deseti mnoho škol nezabývá, žáci se učí psát na klávesnici sami a umějí to i bez vlivu školy. Stejně tak žáci nečekají, až bude škola vybavena počítači, počítač je v mnoha domácnostech a používán především mladší generací. Největší magnet je samozřejmě zábava, ale komunikace s počítačem je především klávesnicí.

Žáci (i učitelé a samozřejmě i všichni ostatní uživatelé PC), kteří umějí psát všemi deseti, jsou rychlejší, svobodnější a nemusejí mysl a nervosvalovou koordinaci rozptylovat hledáním písmenek.

Nejen maturanti, ale všichni uživatelé PC by měli umět psát na klávesnici všemi 10.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0